środa, 1 lipca 2015

Veľký ROZSUTEC

Przez wiele osób, Wielki Rozsutec uznawany jest za najpiękniejszą górę Słowacji. Musiałem w końcu zobaczyć na własne oczy charakterystyczny szczyt Małej Fatry, z ostrymi, przepaścistymi i skalnymi graniami.
Panorama z Wielkiego Rozsutca
Wielki Rozsutec
Auto mieliśmy zaparkowane w Stefanowej, i z niej mieliśmy udać się na przełęcz Medzirozsutce i dalej na Wielki Rozsutec. Niestety, na starcie pomyliliśmy szlaki, co prawda kolory się zgadzały i szliśmy szlakiem zielonym, ale jak się dalej okazało przemalowanym z żółtego. Po dotarciu do miejsca oznaczonego jako Huty, kontynuowaliśmy wędrówkę przez górną część Hornych dier, do przełęczy Medzirozsutce 1200 m.n.p.m. Z tego miejsca można udać się na Dużego bądź Małego Rozsutca. Tutaj mieliśmy mały kryzys, bo ogrom Wielkiego Rozsutca z przewyższeniem z przełęczy, wynoszącym przeszło 400 metrów, wygląda na wymagającego i niedostępnego dla nas. Jednak po krótkim odpoczynku próbujemy swoich sił i przez kolejne 1,5 godziny, non stop, idziemy ostro pod górkę, aż do osiągnięcia szczytu. Po drodze niejednokrotonie pojawiają się łańcuchy, strome i urwiste zbocza, gdzie szczególnie podczas deszczu, może być niebezpiecznie. Sama góra z przewyższeniem przeszło 1000 metrów potrafi zmęczyć, ale jak to w takich miejscach bywa widoki z góry wynagradzają trud wycieczki. Wracaliśmy niestety tą samą trasą, z wyjątkiem dolnej części w której zwiedziliśmy jeszcze Janosikowe Diery, opisane przeze mnie wcześniej.
Fotorelacja z WIELKIEGO ROZSUTCA PONIŻEJ.